keskiviikko 30. tammikuuta 2013
kertausta, diftongeja yms.
Olen kirjoittanut, tai ainakin lukenut läpi kaikki nettisivuilla olevat harjoitukset ja oppitunnit, joten aloin käymään läpi nettisivuilta saatavissa olevaa oppikirjaa. Pikakertauksesta löytyi a:n ja ä:n toisenlainen merkintätapa viivana sanan alussa. Esimerkkien perusteella tämä viiva voi tulla mille korkeudelle tahansa. Oppikirjan tehtävien tekemisestä on hyötyä, koska opitut asiat kertautuu, ja löytyy joitain korjattavia asioita. Tässä laitoin näkyville joitain huomioita. "Tuu" ja "tu" sanan alussa, ero merkintätavassa. Siigelin "vasta" käyttö: vastikkeena, vastasi. Siigeliä voi siis käyttää missä tahansa yhteydessä kun sana alkaa vast-. Toiselle rivillä muistelin diftongien eroja, kolmannella rivilla ae ja äe. Jäin kuitenkin pohtimaan, miten kirjoitettasiin "näemme". Sanassa "näet", -et pääte tulee loppu t:n kylkiäisinä. Tai entä miten kirjoitettaisiin sana "vaeltaa"? Olen toistaiseksi käyttänyt ensin a:n merkkiä ja sen jälkeen e:n merkki. Tämä lienee oikein, koska kyseessä ei ole diftongi, vaan sanat tavutetaan nä-em-me, va-el-taa. Hioin myös i:n korotuksia; i merkitään 2/3 asteen korotuksella, ii korottamalla 1 kokonainen aste. Suipennuksissa kirjaimen kaltevuudella tai pystypäin kirjoittamisella. Aiemmin kirjoituksessani näkyi ero kaltevuudessa, eikä niinkään korotusasteessa (siis ei-suipennusten kohdalla).
Yksi asia, joka myös on tuottanut päänvaivaa, on konsonantti yhdistelmä -tk-. Esimerkiksi sanassa "tutkimus". Tästä oli kuitenkin esimerkki sanoja opetussivuilla, joita voisin seuraavaksi katsella. Myös muiden konsonanttiyhdistelmien käyttöä täytyy harjoitella, jotta konsonantit todella näkyvät eivätkä puuroudu epämääräisiksi.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti